Jdi na obsah Jdi na menu
 


Čz 472

18. 9. 2011

Svou sbírku jsem rozšířil také o model ČZ 47201092011256.jpg

Tyto stroje na našich silnicích nejsou přiliš známé z důvodu zákazu prodeje na našem trhu. Jawa 350 dělala a z tohoto důvodu bylo díky nařízení shora pro ČZ se svou 350 český trh tabu.

Zato u velkého bratra byla všeobecně potávka po 350 veliká a v rámci upokojení zákaznika se pro tamní trh dodaval nejen Jawa 350 ale i zde zmíněná Čz 350.

Tyto stroje se také dodavaly i do Polska.

V obou zemích byli svého času tyto stroje velice oblibené pro svůj sportovnější charakter než sodobě nabízená Jawa 350, ta se zase více hodila pro připojeni sidecaru, se kterým se již počítalo z výroby a měla tak na ramu připravu pro montaž, kdežto u Čz se touto variantou nepočitalo, i když tu a tam se na dobových materialech objevilo i toto spojení.

01092011254.jpgMůj motocykl je konkretního typu Čz 472/6, tedy poslední modernizaci která proběhla roku 1986 a prodavala se až do roku 1992 kdy prodej skončil.Můj stroj byl vyroben roku 88:-)

Že tento motocykl byl vybaven motory Jawa je všeobecne zanámo.Tady je již 12V elektrinstalace a dobijení pomoci alternatoru tedy typ motoru je 632 který se po určitou dobu vyskytoval i v jawě 638.

5 a 6 modernizace se z časti lišila oproti předchozím typum nasledovně.

Přední tlumiče jako na Jawě 634 včetně dvuklíčové brzdy, Lité horní a spodní brýle a držák světlometu,tyto komponenty jsou shodné s poslední variantou Čz 487, je tu také zadní lita kyvná vildice která je opět shodna s výše zmíněnou 487. Zadní brzdový štít je díky tomu vybyvan na zachyt reakce brzdy dlouhou těhlicí, proto u těchto modelu není zaměný brzdový štít s ostatními stroji naší produkce.Drobně se také liší zadní držáky motoru a v detailech rám,resp.držáky nádrže,která má na tomto modelu obsah 22litru.01092011252.jpgMotocykl mohl být vybaven i padacímy ramy vpředu a vzadu.

Sedlo je zde sklápěné do boku a je na dvou pantech, tudíž není standartně snimatelné jak jsme zvyklí na podobných strojích naší produkce.

Dále je motocykl vybaven hliníkovými ráfky, litými držaky paček spojky a přední brzdy, která ma dokoce i celkem malý stop spínač.Malinko je mi záhadou proč to tady tak o šlo a napřiklad u Jawy 638 je na stop spínač od přední brzdy použito to nesmyslné krypllanko:-)Tachometr a otačkomer jsou satnanadrtní jako na všech jíných modelech, jen mají celkem hezkou plastovou kapličku která dle mého názoru vhodně doplňuje desing stroje.

Jak je vidět z fotek, stroj je standartně vybaven bočním stojánkem, hlavní stojan nemá jak býva zvykem litou nožičku pro zachyt nohou, ale šroubovanou ocelovou.

Vzhledem k faktu že je číza temeř o 20kg lehčí než srovnatelná jawa 634 tak dle tehdejšího testu SM dosahovala maximalní rychlosti 130km/h a temeř o půl litru nížší kombinované spotřeby.Tyto údaje bohužel nejsem sto potvrdit ani vyvratit. každopádně stroj se velice pekně vede a celkem pěkně zatači a subjektivně nepadá do zatačky.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář